Průzkumníci (6 – 9 let)
Klíčovým principem pedagogiky je vlastní objevování poznatků samotným dítětem. Probouzí v dětech potřebu učit se, porozumět okolí, vyznat se v souvislostech. Pokud zná dítě souvislosti, může porozumět detailu.
Potom může začít svobodná práce dětí. Děti jsou naladěny na to, aby pochopily, jak věci fungují a porozuměly světu. Mají touhu objevovat a naším úkolem, je zasít co nejvíce semínek. Nakouknutí do všech oblastí a oborů. Umožnit jim vhled do celého světa, matematiky, jazyka a podpořit tak jejich zájem o poznání. K tomu nám slouží jediný předmět – kosmická výchova, který zahrnuje veškeré vědění o světě. Výuka probíhá pravidelně i venku. V okolí školy máme les, park a řeku. Vyjíždíme za kulturou, na různé exkurze a výlety.
Žáka provází moudrá kniha, kde si zapisuje důležité události dne, dělá si zápisky svých objevů. Knihu nosí každý den domů a rodiče tak mají možnost vidět, čím se ve škole zabýváme.
Výstupem I. trojročí je tedy vlastní kniha.
Připravené prostředí
V 1. trojročí převládá konkrétní myšlení a proto hlavní náplní dne je práce na pomůckách z oblasti matematiky, jazyka a kosmické výchovy. S pomůckou mohou pracovat po předchozí prezentaci průvodcem nebo jiným spolužákem a je potřeba dodržovat určitá pravidla. Vrátit pomůcku zpět, práci dokončit a pracovat tak, aby nerušil ostatní.
Prostředí zahrnuje také vybavenou knihovnu, různé předměty, hudební, výtvarný, relaxační a svačinový koutek.
Učitel jako průvodce
Učitel je průvodcem, který podněcuje zájem dětí, láká a motivuje k činnosti. Musí se umět ztlumit a být v pozadí. Prostor je dán dětem. Průvodce připravuje prostředí podle vývojových potřeb, pozoruje děti při práci a vede si záznamy, plánuje aktivity, poskytuje zpětnou vazbu, je pro ně inspirací.