Dobro-druzi (9 – 12 let)
Abstraktní mysl
V tomto období nastává období rozvoje intelektu. Dítě se přesouvá do abstraktní roviny myšlení – představivost mu umožní cestovat v prostoru a čase. Skrze příběhy objevuje svět a uvědomuje si vzájemné souvislosti a vztahy. Automatizují si nabytá gramatická pravidla. Charakteristický je rozvoj morálky, děti si kladou otázky – co je správné a fér.
Propojení
V tomto období je potřeba vyjít ven do reality – děti plánují going-outy – výlety na místa, která chtějí navštívit, poznávají skutečný svět a skrze realitu si tvoří svůj hodnotový systém. Je to období vztahů, které jsou pro ně velmi důležité, rádi pracují ve skupině, podílí se na chodu třídy, více rozumí zodpovědnosti za práci pro ostatní, poznávají společnost a její fungování, zapojují se do života. Jsou dobrodružní a odvážní, tráví více času s vrstevníky. Je to období emoční stability a díky abstraktní rovině myšlení se mohou naučit více, než kdykoli jindy.
Důležité je vlastní plánování času, učiva, propojení reality s životem ve škole.
Ukotvení – 6. ročník
S příchodem do 6. ročníku rekapitulují a automatizují učivo, kterým během I.stupně prošli. Zasazují si je do rámce reality. Hledají své talenty, to co je naplňuje a zajímá. Výstupem je ročníková projektová práce, kterou představují spolužákům, průvodcům a rodičům. Připravují se na přechod do 3. trojročí